Penerangan Modul Kebangsaan Konseptual Kurikulum Prasekolah
Kurikulum Prasekolah Kebangsaan
ini digubal berasaskan empat prinsip utama iaitu :
i. Perkembangan diri secara
menyeluruh dan bersepadu memberi fokus kepada penyuburan potensi individu yang
menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Potensi murid hendaklah dikembangkan secara
bersepadu kerana setiap aspek perkembangan saling mempengaruhi antara satu sama
lain. Individu yang seimbang dan
harmonis memiliki :
- Kepercayaan kepada Tuhan
- Ilmu pengetahuan
- Kemahiran asas
- Akhlak mulia
- Emosi yang stabil
- Kesihatan dan kecergasan
ii. Pembelajaran yang
menggembirakan memberi penekanan kepada minat dan bersemangat untuk belajar. Semangat ini akan dapat dipupuk melalui suasana
dan persekitaran pembelajaran yang menarik, selesa, mencabar dan
menggembirakan. Suasana yang kondusif
untuk belajar dengan sendirinya memupuk semangat cintakan ilmu pengetahuan yang
akan menjadikan seseorang itu berfikiran luas dan terbuka.
iii. Pengalaman pembelajaran yang
bermakna member penekanan kepada penglibatan murid secara aktif dalam aktiviti
sebenar supaya mereka dapat mengaitkan pembelajaran dengan pengalaman kehidupan
seharian. Usaha ini akan menghasilkan pembelajaran yang berkesan dan bermakna.
iv. Pendidikan sepanjang hayat
adalah suatu usaha yang berterusan untuk pemerolehan dan pemindahan pengetahuan,
nilai murni dan kemahiran. Pendidikan prasekolah yang
menggembirakan dan bermakna akan dapat mengekalkan minat untuk terus belajar
dalam diri seseorang sejak kecil hingga ke akhir hayat. Perkembangan murid akan
dicapai melalui enam komponen pembelajaran yang dilaksanakan secara
bersepadu. Komponen tersebut adalah
seperti berikut :
- Bahasa dan Komunikasi;
- Perkembangan Kognitif;
- Kerohanian dan Moral;
- Perkembangan Sosioemosi;
- Perkembangan Fizikal; dan
- Kreativiti dan Estetika.
Penekanan diberi kepada bahasa
yang merentas semua komponen kerana penguasaan bahasa penting dalam proses
pembelajaran. Penguasaan kemahiran bahasa diperolehi melalui kemahiran mendengar,
bertutur, membaca dan menulis. Kecekapan
berbahasa akan membantu murid berfikir, memahami sesuatu konsep, berimaginasi,
melahirkan idea, berinteraksi dan berkomunikasi secara berkesan.
Pelaksanaan kurikulum adalah
secara bersepadu yang dirancang melalui Amalan
yang bersesuaian dengan perkembangan murid (ABP).
Amalan yang bersesuaian dengan Perkembangan Murid adalah satu pendekatan
yang menekankan kepada penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang
bersesuaian dengan umur, perkembangan diri, kebolehan, bakat serta minat murid.
Pendekatan kurikulum berfokus
kepada hasil pembelajaran (outcome-based learning) iaitu memberi penekanan
kepada apa yang murid perlu tahu, faham dan buat serta amalkan, hasil daripada
proses pengajaran dan pembelajaran. Ini
bermakna aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada apa yang harus diperolehi dan dicapai oleh murid itu. Melalui
proses pengajaran dan pembelajaran yang fleksibel dan bersepadu, murid dapat menguasai dan memperolehi ciri-ciri berikut:
- Kecekapan berbahasa dan berkomunikasi;
- Kemahiran berfikir;
- Berakhlak mulia dan beretika;
- Berkeyakinan dan berdisiplin;
- Sihat dan cergas; dan Imaginatif, kreatif dan ekspresif.
Sumber : Kementerian Pendidikan Malaysia
No comments:
Post a Comment