Pengenalan Pendidikan Pra Sekolah
Pendidikan prasekolah merupakan
pengalaman awal yang penting dalam dunia
persekolahan kepada seseorang kanak-kanak. Pengalaman prersekolahan dan
pembelajaran yang berkesan, bermakna dan menggembirakan dapat membekalkan
mereka dengan kemahiran, keyakinan diri dan sikap yang positif sebagai persediaan
untuk memasuki alam persekolahan formal dan pendidikan sepanjang hayat. Peluang
pendidikan prasekolah diberi kepada semua kanak-kanak tanpa mengira latar
belakang sosial, agama, lokasi tempat tinggal, keadaan kesihatan mental
dan fizikal kanak-kanak serta perkembangan
intelek mereka. Bagi kanak-kanak
berkeperluan khas mereka diberi peluang untuk belajar dalam kelas biasa atau kelas
khas sesuai dengan keadaan dan keperluan mereka.
Program pendidikan prasekolah
hendaklah sesuai dengan tahap perkembangan kanak-kanak supaya dapat merangsang
pemikiran, membina sikap positif dan akhlak yang baik, meningkatkan kecergasan
dan kesihatan ke arah penyuburan potensi yang optimum. Oleh itu, kurikulum pendidikan prasekolah member
fokus kepada perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh, seimbang dan
bersepadu. Pendekatan pembelajaran yang fleksibeldan
suasana pembelajaran yang selesa, selamat dan ceria dapat menggalakkan naluri
ingin tahu, perasaan suka meneroka dan menjelajak serta memberi pengalaman baru
kepada kanakkanak. Dengan ini adalah
diharapkan program pendidikan prasekolah dapat menjadi asas untuk melahirkan
murid yang mempunyai keyakinan diri, bercita-cita tinggi, daya tahan, semangat
juang, gigih berusaha dan mampu mengubah diri.
Semua asas yang dibina dalam diri murid
akan menyumbangkan kepada kemajuan keluarga, masyarakat, bangsa dan
negara.
Sumber : Kementerian Pendidikan Malaysia
No comments:
Post a Comment